Waarom een huisstijl en logo ontwerpen?

Waarom zou je als bedrijf een huisstijl en logo ontwerpen? De huisstijl van een merk of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie die jij als merk of bedrijf wilt overbrengen. De visuele uitingen van je bedrijf, de identiteit, moeten dus meteen een goede indruk geven.

De huisstijl wordt uitgedrukt door het gebruik van een naam, een logo, kleuren, vormen, lettertypes, beeldmateriaal en taalgebruik, hiermee krijg je een herkenbare visuele uitstraling en creƫer je een bepaald beeld rondom het bedrijf. Door je bedrijf duidelijk naar voren te brengen en deze herkenbaar te houden krijgt men duidelijk een beeld bij het bedrijf en zullen ze op het moment dat ze je meerdere malen tegenkomen steeds sneller gaan herkennen!

Een ontwerp zorgt voor eenheid

Wat ziet een klant allemaal? Signing op of in een bedrijfspand, website, visitekaartje of emailhandtekening? Zomaar een greep van middelen waarin een huisstijl terugkomt. Een aantrekkelijke huisstijl laten ontwerpen die een eenheid vormt, zal verkozen worden boven een los logo dat niet past bij een niet vormgegeven website.

De betrouwbaarheid wordt vergroot

Natuurlijk bestaan er uitzonderingen, maar over het algemeen ga je niet in een balletpakje naar een vergadering. Waarom gebruik je dan wel een PowerPoint presentatie in de kleur blauw met gele lijnen, een groen visitekaartje met een ovaal erop wanneer je logo een oranje cirkel bevat?

We hadden het bij punt 1 over de eenheid die een huisstijl ontwerp uitstraalt, dit draagt ook bij aan de geloofwaardigheid van je merk. Is alles in dezelfde stijl vormgegeven, dan neem je het serieus.

Het draagt bij aan de herkenbaarheid

Mensen zien direct wie je bent en het belangrijkste: onthouden je beter. Een huisstijl laten ontwerpen vergroot dus de herkenbaarheid van je merk en de klant zal door die positieve herkenning bij jou terugkomen.